Zavřít

Have a question? Write to us!

Přejít na menu Přejít na obsah

Každý motor potřebuje pro řádný provoz "palivo - vzduch - olej".
Palivo popisujeme v článku "Palivo již dávno není co bývalo" a vzduch probíráme v článku "Vzduchové filtry motoru".
Zde se budeme zabývat motorovým olejem.

Motorový olej zabezpečuje dvě základní funkce pro bezproblémový provoz motorů:

  • mazání kluzných uložení součástí motoru, např. klikový hřídel - ojnice, píst - válec motoru (snížení tření) anebo valivých uložení, např. ložiska (snížení valivého odporu/tření).
  • chlazení součástí motoru.

Mazání je faktor, který každý z nás od motorového olej očekává. U těchto malých motorů je mazání zabezpečeno převážně rozstřikem lopatkou (součást ojnice). Avšak motory SUBARU EX využívají nejúčinějšího mazaciho efektu mezi všemi motory dané kategorie a to rozvodovým řetězem OHC. Tento systém mazání rozvodovým řetězem umožňuje jedinečné mazání ventilů a vačkové hřídele. Motorový olej je dopravován rozvodovým řetězem a důmyslně směřován prolisy víka ventilů na činné součásti. Díky tomuto mazacímu efektu je zajištěna dlouhodobá životnost i v extrémním použití jako jsou motorkáry GO-Kart, kde motory SUBARU EX dosahují cca 5800 ot/min (po demontáži regulátoru otáček).
Chlazení motorovým olejem je velmi důležitá, avšak opomíjená vlastnost. Motorový olej nejen maže, ale současně chladí součásti motoru. Na tento faktor byl kladem vysoký důraz při vývoji motorů SUBARU EX. Dokonalá konstrukce motorů SUBARU EX nabízí dvě promyšlená chlazení motorového oleje.
- Základní chlazení motorového oleje lopatkou (součást ojnice), kdy je olej nastřikován na vnitřní žebra bloku motoru.
- Rozšířené zdokonalené chlazení olejové náplně, kdy je dno bloku motoru zeslabeno a doplněno žebrováním, na které je hnán proud chladného vzduchu přímo větrákem motoru.
Takovéto chlazení motorů SUBARU EX udržuje kvalitativní parametry motorového oleje a tím prodlužuje životnost vašeho motoru. Nedostatek anebo snížená kvalita motorového oleje zabraňuje důkladnému mazání a chlazení motorů.

Co dělat, aby stav motorového oleje byl v pořádku:

  1. Denně kontrolujte množství motorového oleje.
    Nejlépe každý den před započetím prací u vypnutého motoru vyšroubujte měrku oleje "1" a zkontrolujte hladinu motorového oleje. Hladina by měla být po hrdlo "2" anebo na značku měrky znázorňující maximum (pro kontrolu měrku pouze zasaďte do hrdla, nešroubujte ji). Pokud je hladina nižší, dolijte shodným motorovým olejem na maximální hladinu.
  2. Kontrolujte kvalitu motorového oleje.
    Vizuálně zkontrolujte, zda není motorový olej znečištěn, s příměsí paliva anebo velmi hustý. V takovém případě proveďte kompletní výměnu motorového oleje.
    Pro motory SUBARU používejte polosyntetické motorové oleje SAE 10W40.
    Periodické výměny motorového oleje u motorů SUBARU Industrial Power Products:
    (pro řádné zabezpečení údržby doporučujeme opatřit motory počítadlem motohodin)
    - prvně po 20 hodinách provozu (nový motor, GO motoru apod.).
    - po každých 100 hodinách provozu (viz. "Návod k obsluze" daného motoru).